Despre viaţă cu Bogdan Ignat

Întotdeauna mi s-a spus că sunt cam "acid" în comentarii. Vă las pe voi să decideţi asta…

Civilizatia la telefon

Suntem inconjurati pretutindeni de telefoane. Acasa, la scoala, la serviciu, in timpul liber. Vorbim la telefoane fixe, mobile, la cele VoIP, folosim „dinte albastru”, „maini libere”, „vorbitor”. Cu toate acestea stim sa comunicam simplu, eficient si manierat? Nu cumva avalansa de „superoferte” de la companiile de telefonie mobila ne-a dat peste cap ritmul natural de crestere si penetrare a telefoniei in tara, iar noi ne-am trezit posesori ai unor aparate miraculoase pe care nu stim sa le folosim corect si civilizat?

In acest articol vreau sa va prezint cateva din situatiile pe care le-am intalnit atunci cand am sunat pe cineva sau am fost sunat. Unele dintre acestea sunt comice, iar altele tragice. Nu vreau sa le numesc reguli pentru ca fiecare dintre noi este unic in felul sau si nu toti gandim la fel! De aceea, doresc ca tot ce am scris mai jos sa fie interpretat drept sfaturi!

Pentru inceput tin sa mentionez faptul ca am invatat din propria experienta (adica in stilul dur – ai patit o data si nu vrei sa mai patesti si a doua oara!) ca e indicat sa dormi cu telefonul mobil inchis in timpul noptii. De ce? Pentru ca exista „binevoitori” care se plictisesc in timpul noptii si care se gandesc sa te salute. Aici nu ma refer la cazurile in care vorbesti cu cineva pe messenger, stie ca esti treaz si vrea sa continuati convorbirea la telefon. Ma refer la acei indivizi care nu au mai vorbit cu tine de mult timp si acum au o revelatie nocturna, te apeleaza si te trezesc la 3 dimineata ca atunci vor ei sa te intrebe ce mai faci!

Primul sfat al meu este sa nu sunati niciodata dupa ora 22 la un numar fix sau dupa ora 24 la un telefon mobil. Diferenta de ora este acceptabila doar daca il cunoasteti bine pe destinatarul apelului si sunteti la curent cu faptul ca nu are obiceiul sa adoarma inainte de miezul noptii! Exceptie de la aceasta regula se face doar daca subiectul conversatiei este extrem de urgent si nu suporta amanare! De asemenea este recomandat sa nu suni la un telefon fix intre orele 13 si 17 pentru ca acel telefon poate perturba somnul de dupa-amiaza a unui copil sau a unui batran!

In aceeasi ordine de idei, nu trebuie sa lasati sa sune mai mult de treo ori inainte sa inchideti. Este suficient pentru oricine sa se gandeasca daca raspunde sau nu! Cunosc un caz in care un telefon a sunat pentru un coleg de cel putin 20 de ori si nimeni nu raspundea pentru ca persoana de la celalalt capat dorea niste informatii tehnice pe care niciunul dintre ceilalti nu le detinea! De aceea daca suni de maxim trei ori poti fi sigur ca celalalt iti va raspunde daca vrea sa o faca! Daca nu, degeaba insisti tu…

Daca persoana apelata nu poate raspunde in acel moment este recomandat sa inchida apelul. Toate telefoanele mobile au butonul rosu cu un receptor taiat care respinge apelul! Evident ca cel care a primit apel refuzat nu trebuie sa incerce sa sune imediat inapoi! De obicei cei care fac acest lucru nu il fac oricum, ci cu disperare! De 20 de ori, de 30 de ori!!! Ca sa fie siguri ca ei sunt mai importanti! Ce, tocmai lor sa li se inchida telefonul in nas?!? Dupa ce termina ce are de facut, este elegant ca cel apelat sa sune inapoi si sa intrebe care a fost motivul pentru care a fost apelat atunci cand nu a putut raspunde. Sau, depinde de relatia dintre cei doi, sa trimita un mesaj text in care sa anunte disponibilitatea sa.

In cazul in care noi sunam pe cineva si acel cineva are telefonul inchis, putem sa ii lasam un mesaj vocal – daca are casuta de mesagerie vocala activata – sau ii vom trimite un mesaj text in care il anuntam ca am vrut sa-l sunam. Evident ca mesajul vocal nu va face niciunfel de referire (de nicio natura!) la mama interlocutorului pentru ca inca mai are mesageria vocala activata! Si nici mesajul scris nu va contine un limbaj nepotrivit la adresa sa sau a celor apropiati lui!

Urmatorul sfat se refera la felul cum incepem o conversatie telefonica. De multe ori am fost sunat si apoi o voce masculina mi-a zis ceva in genul „Da-mi-o pe Diana la telefon!” Aaa? Si daca nu vreau? In primul rand, cine esti tu de vrei sa vorbesti cu Diana? Iar in al doilea rand, cine e Diana?!? Nu cumva ai gresit? Pentru a preintampina asemenea situatii este recomandat ca cel care initiaza apelul sa salute, sa se prezinte si sa spuna cu cine vrea sa vorbeasca! Este foarte simplu sa incepem conversatia cu „Buna ziua. Sunt Mihai Popescu si doresc sa vorbesc cu Diana.” In felul acesta interlocutorul nostru stie exact cine suntem si ce vrem si nu mai stam inca 30-40 de secunde sa-l lamurim cine anume l-a sunat!

In cazul in care am gresit, nu trebuie sa ne retragem cu „Aaaa…” si sa inchidem imediat! In definitiv am deranjat pe cineva si merita sa fim mai respectuosi cu persoana respectiva. Parerea mea este ca trebuie sa ne cerem scuze pentru deranjul provocat, sa salutam si apoi sa inchidem. Oricum nu ne va costa mai mult pentru ca primul minut este in totalitate taxat, indiferent de retea!

Un lucru care ma deranjeaza pe mine foarte mult este atunci cand cineva ma suna si spune (sau nu!) cine este, iar apoi continua cu o expresie de genul „Ma scuzati ca va deranjez!”. Auzi, nene, daca tot ma deranjezi de ce o mai faci?!? Mi se pare absurd sa spui asa ceva! Tu ai sunat, celalalt ti-a raspuns, deci oricum „deranjul” e facut. Cerandu-ti scuze apriori atragi mai mult atentia asupra faptului ca l-ai deranjat pe interlocutor decat sa beneficiezi de circumstante atenuante!

Oricum trebuie stabilite in primele 20 de secunde ale conversatiei (in special cand se vorbeste la celular!) daca ambii interlocutori pot intretine o conversatie mai lunga! Daca acest lucru nu este posibil, este de preferat sa se stabileasca un interval in care cei doi vor continua conversatia. De obicei, cel care a sunat prima ora va suna si dupa expirarea termenului stabilit anterior. De altfel este foarte cunoscut faptul ca in cazul in care conversatia s-a intrerupt din motive independente de dorinta interlocutorilor, atunci cel care va reinitia apelul va fi cel care a sunat si prima oara! Daca nu se intampla acest lucru, cei doi se vor suna unul pe altul si va suna ocupat de fiecare data!

Ultimul aspect pe care vreau sa il prezint este cel referitor la modul cum raspundem la telefon. Atunci cand suntem la serviciu si raspundem la telefonul insitutiei este recomandat sa pronuntam clar numele companiei si apoi numele nostru si/sau al departamentului in care activam. In acest fel cel care a sunat stie exact cu cine vorbeste si se evita situatiile jenante cand cineva doreste sa trimita un fax la o ambasada si suna la numarul tau de exterior, iar tu nu lucrezi sigur la ambasada!

Dupa parerea mea aceasta regula nu se aplica si la convorbirile la celular atunci cand sunt efectuate in interes personal. Eu sunt total impotriva opiniei conform careia trebuie sa raspunzi la mobil spunandu-ti numele atunci cand apare pe ecran un numar necunoscut (nu neaparat privat) ! De ce? Pentru ca se poate intampla sa divulgi anumite informatii pe care in mod normal nu le-ai divulga. Desigur, in acest fel se prelungeste convorbirea cu cel putin 10 secunde, timp necesar pentru identificarea corecta a destinatarului apelului, dar putem fi siguri de faptul ca nu i-am spus unui necunoscut cine anume suntem noi. Iar detaliile referitoare la viata privata sunt foarte importante pentru noi toti!

In final va atrag atentia asupra unei situatii pe care eu o consider foarte enervanta si anume atunci cand te suna cineva, ii atragi atentia ca a gresit numarul si continua sa te sune! Cat e de greu sa inteleaga faptul ca nu acela este numarul corect? Mai enervant decat atat este doar atunci cand fixeaza faxul automat pe numarul tau si de fiecare data cand raspunzi se aude sunetul metalic al modemului faxului! Iar faxul reincearca automat din 10 in zece minute! Exasperant!!!

Va urez tuturor convorbiri lungi si placute!

Facebook Twitter Plusone Linkedin Email


Articole din categoria Civilizatie:

Categorie Civilizatie

Adresa email nu va fi publică. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

ATENTIE !!! Toate comentariile sunt moderate.

Vor fi aprobate doar comentariile care se refera strict la tema dezbatuta in cadrul articolului si care nu contin replici rasiste, xenofobe sau jignitoare.
Vor fi respinse automat comentariile care folosesc un limbaj nepotrivit si/sau care contin injurii la adresa autorului articolului original sau la adresa unui autor de comentariu din cele anterioare.