Despre viaţă cu Bogdan Ignat

Întotdeauna mi s-a spus că sunt cam "acid" în comentarii. Vă las pe voi să decideţi asta…

Cardul RATB şi cititul în biţi

„Card RATB – o soluţie eficientă pentru timpul dumneavoastră” este sloganul aflat pe site-ul de prezentare a cardului RATB. Mai jos pot fi găsite alte cuvinte promiţătoare şi care pot aduce linişte publicului călător: „Oriunde în Bucureşti. Uşor. Sigur. Modern.”. Nu voi face referire în cadrul acestu articol la strategiile de marketing implementate pentru a populariza folosirea cardului RATB pentru că nu asta mi-am propus. Scopul acestui articol este prezentarea unei probleme identificate la folosirea cardului şi la care încă nu am găsit o rezolvare decentă.

Despre ce este vorba? Eu circul prin Bucureşti cu mai multe mijloace de transport şi aici mă refer la mai multe autobuze şi la metrou. De ce am ales transportul în comun în dauna maşinii personale? Pentru că pot parcurge mult mai repede distanţe lungi cu ajutorul metroului decât aş putea-o face cu maşina personală, ştiut fiind faptul că ambuteiajele fac parte din peisajul cotidian al Capitalei. Mai mult decât atât, chiar dacă aş ajunge la destinaţie mai repede cu autovehiculul, tot aş mai pierde timp preţios identificând un loc de parcare decent. Aşa că prefer să îmi fac abonament pentru toate liniile RATB şi pentru metrou pentru a avea libertate deplină de mişcare.

Tocmai de aici apare şi problema folosirii cardului RATB! Mai precis instrumentul modern pus la dispoziţie de către RATB constă dintr-o bucată de plastic de dimensiunea unui card bancar pe care sunt insciptionate minimul de informaţii: numele şi prenumele posesorului şi primele şapte cifre din codul numeric personal – cele care prezintă sexul şi data naşterii. Cu toate că se poate folosi cardul în două moduri distincte: ca abonament lunar sau ca „portofel electronic” (prin încărcarea unui credit iniţial şi apoi folosirea acestuia treptat pe măsură ce se efectuează călătorii) nu au fost introduse nicăieri niciun fel de informaţii privind termenul de valabilitate sau creditul rămas. Deşi pare un lucru puţin important, acest fapt poate determină primirea unei amenzi pentru folosirea mijloacelor de transport în comun RATB fără drept!

Cum aşa? Să presupunem că ai un abonament lunar pentru una sau mai multe linii. În fiecare dimineaţă pentru a te deplasa la serviciu te urci în autobuz în aceeaşi staţie, iar la întoarcere este evident ca vei coborî tot în aceeaşi staţie. Staţia respectivă este una obişnuită fără tonetă de bilete, iar ca să îţi reîncarci cardul trebuie să te deplasezi până la primul centru aflat la câteva staţii distanţă. Problema apare în momentul când nu mai cunoşti exact data de expirare a abonamentului! Ceea ce este foarte posibil având în vedere faptul că o perioadă de treizeci de zile este destul de lungă şi se poate uita repede această informaţie. Aşa că te trezeşti într-o dimineaţă în staţie aşteptând liniştit autobuzul şi îţi trece o întrebare prin cap: „Oare abonamentul meu mai este valabil?”. Întrebarea este una de bun simţ, dar răspunsul este foarte greu de identificat!

În definitiv tu eşti obişnuit cu vechiul abonament de carton pe care era perforată data expirării permiţând o citire facilă a sa. Acum ai în faţă cardul tău, dar nu ştii cum anume să afli informaţiile de pe el! Răspunsul la întrebarea ta poate fi aflat în două moduri: ori de la validatorul portocaliu pentru carduri montat în autobuz ori de la toneta de bilete unde există un aparat asemănător care verifică data valabilităţii! Logica spune că cel mai uşor este să foloseşti prima metodă. Te urci în autobuz şi primul lucru pe care îl faci este să îţi verifici cardul. Dar ce te faci dacă cardul tău a expirat şi tocmai atunci în autobuz se desfăşoară un control? Cum le explici tu controlorilor amabili de la RATB că tu nu ai realizat faptul că abonamentul tău a expirat de două zile? Mai mult decât atât, crezi că ei te vor înţelege şi, într-un acces de compasiune pentru necunoaşterea ta involuntară, nu îţi vor da amendă? Nu prea cred!

Că să eviţi riscul de a fi amendat poţi alege şi varianta a două: mergi pe jos până la prima tonetă de bilete dotată cu aparat de citit carduri şi verifici acolo valabilitatea abonamentului. Dar cum spuneam anterior acest lucru implică şi parcurgerea unei distanţe aproximativ egală cu trei staţii de autobuz în căutarea tonetei salvatoare! Deh, eşti mai precaut şi nu rişti nimic, dar faci o plimbare pe jos de dimineaţă!

Soluţia pe care o propun eu pentru a se rezolva decent această problemă este amplasarea de validatoare în toate staţiile RATB (pentru că mai există şi posibilitatea ca toneta cu validator înăuntru să fie închisă la oră la care vrei tu să verifici cardul!) sau să fie exoneraţi de la plata amenzii toţi cei care au avut abonament valabil, dar care a expirat de câteva zile, cu menţiunea ca aceştia din urmă trebuie să dovedească faptul că s-au urcat în autobuz la o staţie care nu avea tonetă de bilete şi ca doreşte să coboare la primă staţie, din moment ce doar după urcarea în vehicul şi verificarea cardului a realizat că nu deţine un titlu de călătorie valabil!

Concluzia este una simplă: RATB trebuie să facă ceva pentru a putea fi citite informaţiile de pe card. Nu de alta, dar eu că simplu cetăţean nu ştiu să citesc în biţi!

EDITAT ULTERIOR: Aşa cum bine a punctat Cătălina, poţi păstra chitanţa care ţi se eliberează atunci când îţi reîncarci cardul. Acum stau şi mă întreb dacă mai este necesar cardul din plastic în situaţia în care eu tot trebuie să pastez hârtia pe care scrie data expirării ca să ştiu până când este valabil! Având în vedere acestea, nu se putea păstra vechiul abonament de carton care era simplu de citit şi de înţeles? Ce rost mai are investiţia în carduri şi în tehnologia necesară lor (validatoare, aparate pentru reîncărcare etc) dacă totul se reduce tot la o hârtie pe care scrie numele tău şi data expirării?

Facebook Twitter Plusone Linkedin Email


Articole din categoria Social:

Categorie Social
Etichete: ,
  • Catalina spune:

    sau pastrezi bonul pe care il primesti in momentul in care iti incarci abonamentul. acolo scrie pana cand este valabil 🙂

    24 mai 2008 la 14:46
  • eFTy spune:

    Mi s-a intamplat sa mi se dea amenda pentru ca imi expirase abonamentu cu o zi inainte. De doua ori. Dupa a doua oara m-am hotarat ca nu are rost sa ma chinui cu RATBul. Blat!

    24 mai 2008 la 18:52
  • Andi spune:

    Eu am una si mai buna. In fiecare dinimeata merg la serviciu spre pipera cu 16 – tramvai in care gasesti controlorii cu o frecventa uimitoare, cred ca mi s-a intamplat sa ma controleze si de doua ori in aceeasi zi!! (erau aceiasi tipi, dar se pare ca au memorie scurta, era evident ca daca aveam abonament valabil de dimineata, il voi avea si la ora 5 😛 ) Anyway, sunt dupa cum vezi foarte constiinciosi. Atat de constiinciosi incat mi s-a intamplat sa ma urc odata in tramvai si sa vreau sa imi validez cardul, dar sa nu pot, pentru ca… era control! Se urcasera probabil de la statia de dinainte, controlasera pe toata lumea si se asezasera frumos pe scaun, dar fara sa deblocheze validatoarele. Evident, cand am vazut ca nu merge validat i-am dat naibii si m-am asezat pe scaun ca stiam ca oricum am abonament. Faza tare e ca tipii vazusera ca nu am putut sa validez cardul si au venit dupa aia glont la mine sa ma verfice… :))) Teapa, pt ca aveam abonament, dar daca as fi avut portofel electronic?? M-as fi certat cu ei probabil incercand sa le explic ca n-aveam cum sa validez, dar fac pariu pe ce vrei tu ca nu ar fi tinut – desi as fi avut dreptate!!!

    Mai au muuuulte de pus la punct cu acest card – intentia e buna dar realizarea lasa de dorit…

    PS: Sincer pe linia 16 sugerez sa nu te urci fara abonament. Sa ii vezi ce fete amarate fac dimineata cand coboara din tramvai si nu au prins pe nimeni… :)))

    25 mai 2008 la 17:50
  • alexandru savu spune:

    Eu am maşină şi mai nou am permisul suspendat din diverse motive.

    Urăsc ratb-ul. Din simplul motiv că nu pot să-mi iau bilete din orice staţie.

    Iar faza cu chitanţa nu merge ,pt că eu decontez abonamentul.

    26 mai 2008 la 14:34
  • Mihai spune:

    Acum 3 ani, am ajun si eu proaspat student in Bucuresti si normal ca cicrulam cu abonament. Asta s-a intamplat 4 luni, a 4-a luna luand amenda la 2 zile dupa ce abonamentul a expirat.

    Si cam asta a fost tot … de atunci m-am hotarat ca nu mai are nici un rost sa imi fac abonament, merge sa circul si pe blat.

    Si de 3 ani, nu am mai pus mana pe vre-un abonament si am luat pana acuma 3 amenzi, din care doua la jumate de pret, spaga. Mult mai putin decat daca mi-asi fi facut abonament.

    Iar acum cu noile abonamente, in fiecare luna as fi uitat cand expira … uitam si cand era scris pe ele.

    Deci de ce mi-asi mai face abonament daca oricum sunt expus amenzii?

    26 mai 2008 la 22:18
  • Vacanta spune:

    O solutie ar fi sa incarci cardul si cu o suma de bani de rezerva, asa numitul „portofel electronic”, astfel daca iti expira abonamentul folosesti creditul pentru taxarea calatoriei. Si daca vrei mai poti ”taxa” bilet si prietenei uituce 😉 si la metrou etc.

    13 februarie 2009 la 14:22
  • Emil spune:

    Sau iti pui un reminder pe telefonul pe care toti il avem (in calendar), cu o zi inniante sa expire abonamentul si gata, esti rezolvat. Precizez ca abonamentul se poate reincarca si cu 1 zi inainte sa expire…

    22 mai 2009 la 15:54
  • Lazar Vlad spune:

    Cardul poate fi verificat la validator apasand tasta 1 sau de acasa accesand http://www.online.ratb.ro mai usor de atat nu se poate.

    25 octombrie 2009 la 22:36
  • Daniela spune:

    Poate vin cam tarziu cu acest comentariu, dar situatia cu „am uitat cand expira” putea aparea si cand erau acele abonamente din carton, iar faptul ca puteai verifica data expirarii si in statiile fara tonete nu te scutea de plimbarea pana la prima statie pentru a-ti lua un bilet (in cazul in care abonamentul era expirat). Nu incerc sa iau apararea celor de la ratb, dar am primit la scuza „nu am avut de unde sa-mi cumpar bilet” am primit urmatorul raspuns : „cand ai plecat de acasa stiai ca circuli cu ratb-ul? ” Si tot mi-am luat amenda. Asa ca, acest card m-a scapat de-o grija, pot avea tot timpul o suma de rezerva pe el, si il pot valida indiferent din ce statie urc. Pentru ca a tinand un biletel ratb de hartie de rezerva risc sa-l pierd, sau daca m-a prins ploaia s-a dus si mama lui de bilet.
    Mai simplu nici ca nu se poate 🙂

    29 ianuarie 2010 la 16:11
  • Lumi spune:

    Multumesc Bogdan…am aflat de la tine ce trebuia sa aflu de la cei care au initiat porcaria asta de „taxare”

    28 iunie 2011 la 7:20
  • iuliana spune:

    Uite o situatie noua…

    ma urc in troleibuz impreuna cu 2 prieteni straini, studenti fara bani multi de taxiuri, care erau doar o zi in Romania, asa ca decid sa validez de 3 ori portofelul meu electronic.

    dupa ceva efort, obtin 3 leduri verzi si mesajele cu calatorie placuta. cu jumate de statie inainte sa trebuiasca sa cobor, se opreste autobuzul in mijlocul statiei si urca vreo 5 persoane, plus jandarmi, si ajung la concluzia ca am validat o singura data.

    ma dau jos din autobuz impreuna cu prietenii si ma inconjoara toti si incep sa urle la mine ca nu are cum sa fie vreo eroare la aparatul lor si sa platesc amenda daca nu vreau sa ma duca jandarmii la sectie si sa le faca probleme prietenilor mei.

    am platit o amenda, desi pana la urma eu personal aveam o calatorie validata.

    multumim tehnologiei.

    plus, de unde stii, cand nu calatoresti zilnic cu ratb-ul, daca mai ai bani in portofelul electronic? a, la fel ca la abonament..

    si de unde stii ca chiar ti-a validat cardul, chiar daca ai primit 3 leduri verzi si mesaje de validare…de la controlori?

    cineva interesat sa semneze o petitie contra acestui sistem?

    19 iulie 2011 la 0:55

Adresa email nu va fi publică. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

ATENTIE !!! Toate comentariile sunt moderate.

Vor fi aprobate doar comentariile care se refera strict la tema dezbatuta in cadrul articolului si care nu contin replici rasiste, xenofobe sau jignitoare.
Vor fi respinse automat comentariile care folosesc un limbaj nepotrivit si/sau care contin injurii la adresa autorului articolului original sau la adresa unui autor de comentariu din cele anterioare.