Dacă nu eşti foarte cunoscut şi deţii un magazin online atunci şansele tale să ai mulţi clienţi diferiţi sunt destul de mici. În timp îţi dezvolţi puţin câte puţin reţeaua de clienţi, îi fidelizezi pe unii dintre aceştia, dar nu poţi afirma că eşti printre primele opţiuni ale unui cumpărător absolut nou. Cu toate că ai cele mai bune produse de pe piaţă la preţurile cele mai mici şi cele mai tari oferte, tot nu ai succes pe piaţă pentru că potenţialii clienţi sunt atraşi de lanţurile mari de magazine on-line şi nu verifică şi site-ul tău atunci când vor să achiziţioneze ceva anume.

În aceste condiţii cel mai bun lucru pe care îl poţi face pentru afacerea ta este să începi să îţi faci reclamă. Unde? În mediul on-line, desigur. Pentru că acolo trăieşte magazinul tău, deci acolo trebuie făcută şi reclama! Aşa că trebuie să alegi opţiunea care îţi va aduce cea mai multă popularitate în schimbul unor costuri cât mai mici. Şi care ar fi aceasta? Reclama plătită pe Google? Sau poate Search Engine Optimization (SEO)? Bannere pe diverse alte site-uri? Care dintre aceaste metode este cea mai eficientă?

Părerea mea este că un banner îţi poate aduce un număr de vizitatori noi, dar aceştia nu vor reveni pe site dacă nu ai reuşit să îi faci să îşi aducă aminte de site-ul tău. Iar când site-ul tău este de fapt un magazin online, clienţii fideli şi repetitivi sunt cei mai importanţi. Aşa că eu sunt de părere că promovarea prin bannerele prezente pe diverse portaluri nu este metoda cea mai eficientă. Şi nici reclama plătită pe Google. SEO poate fi eficient dacă este bine realizat şi ajungi să fii în primele două pagini de căutare (deci în primele 20 de link-uri referitoare la un anumit cuvânt cheie).

Însă cea mai eficientă metodă este, după părerea mea, să faci ceva inedit care să atragă atât clienţii existenţi cât şi pe alţii noi. Aceştia trebuie să asocieze magazinul tău virtual cu un anumit lucru cunoscut lor astfel încât să îşi amintească foarte repede peste ceva timp de numele tău. Un astfel de lucru au încercat / au reuşit să facă proprietarii magazinului online “MarketOnline” promovând concursul intitulat “Reduceri capitaliste pentru comunişti – concurs 23 august”.

Vreau să subliniez faptul că nu am nicio legătură cu magazinul online specificat şi chiar am ezitat să scriu despre acest subiect înainte ca termenul limită de 23 august să fie trecut. Însă mi-a plăcut originalitatea concursului şi a ideii în sine: în data de 23 august toate produsele aflate în stocul magazinului online se vindeau cu reducere de 50% celor care dovedeau că au fost membri ai Partidului Comunist Român. Pentru a face dovada apartenenţei la partid ar fi trebuit să ridici personal produsul şi să prezinţi spre validare carnetul roşu de membru. După validare plecai acasă cu produsul achiziţionat la jumătate de preţ. Detaliile complete ale concursului pot fi citite <<aici>>.

De ce am afirmat “ar fi trebuit”? Pentru că acest concurs a fost anulat până la urmă. Motivaţia oficială a fost faptul că s-a dorit fraudarea acestuia, au fost făcute câteva reclamaţii la diverse instituţii ale statului referitoare la discriminare pe criterii politice sau pe criterii de reşedinţa etc. Contează mai puţin care a fost motivul real al anulării, dar atât timp cât rămâne în mintea consumatorilor asocierea dintre magazinul online şi evenimentul din 23 august va creşte popularitatea acestui magazin. Clienţii vor asocia voluntar sau involuntar numele magazinului cu data fostei zi naţionale a României şi de fiecare dată când vor auzi numele MarketOnline îşi vor aduce aminte de acest concurs.

Cert este un lucru: în cazul de faţă cu o investiţie mică – doar ceva timp pentru realizarea conceptului de concurs – s-a realizat creşterea numărului de potenţiali clienţi care au intrat în contact cu magazinul virtual. Dacă concursul s-ar fi finalizat, investiţia ar fi fost mai mare, dar nu cred că ar fi fost o gaură imensă în bugetul magazinului. O privire atentă asupra regulilor concursului ne specifică clar faptul că reducerea de 50% se aplică doar produselor aflate în stocul magazinului, produse marcate cu “în stocul maginului MarketOnline”. Celelalte produse marcate “în stoc” se aflau în stocul furnizorilor MarketOnline şi cred că nu participau la concurs deoarece nu era timp să fie preluate de la furnizor şi apoi vândute. Deci plaja de produse nu era chiar atât de vastă…

În concluzie vreau să îi felicit pe cei care au avut ideea organizării acestui concurs pentru că mi se pare una dintre cele mai inedite idei pe care am întâlnit-o în ultimul timp. Pe viitor când voi dori să cumpăr ceva voi verifica şi dacă acesta se află în stocul MarketOnline.

3 comentarii la „Reclama, sufletul comerţului”
  1. Tare idee.
    Interesant totusi ar fi sa ii vedem pe acei doritori inflacarati, care din pacate nu pot ajunge in Bucuresti sau care nu au carnet de partid. Ar fi exact situatia in care ratezi o oferta pe care o asteptai de mult,din cauza unor factori externi, independenti de tine.
    Stii de ceva reactii legate de modul de selectie al clientilor, pana in momentul de fata?

    Alex

  2. Regula de baza anuntata pentru alegerea clientilor era “primul venit, primul servit” pana cand se epuiza stocul disponibil de produse. Dar nu a mai fost nevoie sa fie implementata din moment ce concursul a fost anulat.

  3. SAlut. Am dat din greseala peste blogul tau. Trebuie sa te contrazic intr-o privinta. Desi, intradevar, oamenii care au urmarit, sau macar au auzit de aceasta promotie, vor realiza o legatura intre 23 august si MO, majoritatea celor care au fost interesati de promotie (printre care ma numar si eu, asa ca sper sa nu fiu subiectiv cand zic majoritatea) isi vor aduce aminte ca “teapa MO”, sau ceva in jurul acestei idei, ceea ce nu este nici pe departe bine pentru MO. Ramane sa vedem cum vor fi afectate vanzarile MO.
    Numai bine.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *