Zilele acestea presedintele-suspendat Traian Basescu se confrunta cu o mare problema de imagine, problema pe care, mai mult ca sigur, nu a preconizat-o niciodata. Cunoscut drept Presedintele “DA”, domnia sa este nevoit acum sa convinga electoratul sa voteze NU la referendumul de la sfarsitul acestei saptamani.
Asa cum am declarat si in alte articole ale mele, eu sunt de parere ca omul politic Traian Basescu este 100% rezultatul unei campanii bine facute de marketing politic. Asemeni oricarui produs care se bucura de o expunere media foarte buna, si politicianul Basescu a avut parte de o crestere fulminanta, care s-a finalizat cu alegerea sa in functia de Presedinte al Romaniei.
Eu eram in clasele primare atunci cand domnul Basescu conducea pentru prima oara Ministerul Transporturilor in timpul guvernului Petre Roman, asa ca nu pot expune o parere pertinenta cu privire la activitatea dumnealui din acea perioada. Insa a ramas in zvonistica nationala intrebarea referitoare la soarta flotei comerciale romanesti care se pare ca a fost vanduta in primii ani dupa revolutie.
In schimb cunosc foarte bine care au fost actiunile domnului Basescu in timpul celui de-al doilea mandat ca ministru al transporturilor (1996-2000). In acest interval incepe sa se contureze omul politic Traian Basescu. Are loc o transformare a sa de la personajul rece, nepopular, mai degraba axat inspre tehnica si cu un discurs stangaci si temator catre o persoana deschisa, apropiata de multime, careia ii place sa fie vazuta la televizor si sa vorbeasca in public.
Esecurile sale ca ministru au fost foarte repede transformate in avantaje. Putini isi mai aduc aminte faptul ca domnul ministru Basescu nu a reusit sa coordoneze programul de deszapezire, iar mare parte din drumurile nationale erau blocate. Insa a reusit sa treaca peste acest moment mai putin fericit folosind sintagma “Iarna nu-i ca vara!”, sintagma devenita celebra intre timp. De atunci mai multi demnitari au folosit aceasta sintagma ca motiv de scuza atunci cand nici ei nu au reusit la randul lor sa castige lupta cu iarna.
Tot in aceasta perioada, Traian Basescu instituie taxa de drum, taxa care va deveni ulterior “taxa Basescu”, si se loveste de un val de nepopularitate legat de acest subiect. Pentru a contracara acest efect, sunt instalate pe toate drumurile nationale placute cu inscrisul “Aici sunt banii Dumneavoastra!”. Efectul a fost imediat si de bun augur pentru domnul ministru deoarece cetatenii aveau in final senzatia ca banii colectati din impozite si taxe nu mai sunt folositi in zadar. Acum rar se mai gasesc acele placute, drumurile au fost refacute de nenumarate ori, iar autostrada Bucuresti-Pitesti a suferit mai multe reparatii capitale desi fusese reconstruita de la fundatie intre 1998 si 2000!
Ca orice produs aflat in crestere, domnul Basescu incepe sa fie din ce in ce mai cunoscut, apare din ce in ce mai des la televizor si participa la manifestatii de strada. Desi parea ca va avea o accesiune liniara catre functiile inalte in stat, Traian Basescu si echipa sa de consilieri aleg o cale mai anevoioasa, dar cu rezultate mult mai bune: candidatura la functia de primar general. Pornind in cursa de pe locul 3 (in spatele contracandidatilor Sorin Oprescu – PSD si Catalin Chirita – CDR), Basescu nu se sfieste sa foloseasca nicio metoda care i-ar putea aduce voturi in plus. Sloganul sau de campanie “Vin la Primarie!” are un impact direct si atrage alegatorii. Alaturi de acest slogan este folosita in continuare sintagma “Iarna nu-i ca vara!” ce devine un fel de slogan neoficial. Si, pana la urma, se dovedeste ca iarna nu e ca vara pentru ca sondajele il dadeau castigator detasat pe Sorin Oprescu la inceputul lui ianuarie, iar in aprilie Traian Basescu devenea primar.
In acest moment produsul are parte de o expunere mediatica peste asteptari. Basescu este genul de primar care se implica, apare in mijlocul santierului, se urca pe macara, dirijeaza buldozerul ce demoleaza chioscuri si apoi face poze cu bebelusii la serbarile populare. Primarul Basescu asfalteaza in fiecare an marile bulevarde prelevandu-se de ideea ca nu au fost bine asflatate in anii trecuti, iar apoi vin cei de la apa, canal, gaze, cablu, telefonie si distrug bulevardul! Tot in aceasta perioada apar si marile proiecte faraonice: pasaje supraterane, parcari subterane pe mai multe niveluri, strapungeri de strazi, demolari si altele. Niciunul dintre acestea nu s-a realizat! Evident ca domnul primar nu isi asuma nereusita si invinuieste consiliul general pentru nerealizarea acestora.
Maturitatea sa politica s-a realizat in momentul in care a candidat din nou pentru functia de primar general. Scorul cu care a castigat nu lasa niciun loc de speculatii referitoare la dorinta populatiei. Intr-un anume fel domnul primar merita inca un mandat pentru a-si finaliza toate proiectele pe care le incepuse in timpul primului mandat. Insa dorinta sa nu era aceasta. Aflat “pe val” Basescu si membrii aliantei D.A. considera ca alianta nu are nicio sansa daca prezinta in fata electoratului pe candidatul Stolojan. Asa ca Traian Basescu “se sacrifica” pentru binele partidului si a tarii, candideaza si castiga functia de Presedinte al Romaniei. Nimeni nu a remarcat (sau nu a vrut sa remarce!) faptul ca proaspatul primar reales s-a apucat de inca o campanie electorala pentru functia de presedinte! Ce s-a intamplat cu cetatenii care i-au incredintat votul lor pentru Primarie, relativ la increderea acordata? Ei l-au votat pentru o perioada de patru ani, nu pentru patru luni!
Ca orice alt produs si politicianul Basescu are o perioada de declin imediat dupa perioada de maturitate. Din pacate pentru domnia sa, aceasta perioada coincide cu timpul in care ocupa functia de Presedinte al Romaniei. De ce numesc aceasta perioada de declin? Pentru ca in ultimii doi ani decand a fost ales, domnul Presedinte nu s-a mai putut manifesta asa cum doreste desi strategii de marketing gandesc aproape toate mutarile acestuia!
Obisnuit cu functii de executie (comandant de nava, ministru, primar general) Traian Basescu este aproape legat de picioare in functia pe care o detine acum. Romania este o republica parlamentara in care Presedintele are un rol mai mult sau mai putin onorific. Asa ca cel care detine functia de Presedinte nu poate intreprinde prea multe, desi doreste sa fie mai activ! Un exemplu graitor in acest sens este podul de la Maracineni (jud. Buzau). Traian Basescu si-a stabilit un scop personal in refacerea acestui pod distrus de inundatii. Cu toate ca vizita saptamanal – uneori si mai des – santierul de langa pod, Basescu nu a putut influenta ritmul de reconstructie a podului deoarece nu avea nicio parghie care sa il ajute! Muncitorii ii dadeau dreptate si erau multumiti ca stau de vorba cu Presedintele, dar patronul companiei de constructii nu avea niciun interes sa creasca ritmul lucrarilor doar pentru ca asa doreste Presedintele. Singurul care era in masura sa impuna anumiti termeni era ministrul transporturilor. Spre norocul lui Basescu, acest ministru era fostul sau subaltern de la Partidul Democrat (Gheorghe Dobre), iar lucrurile au mers exact cum a vrut Presedintele.
Cu toate acestea, presedintele se vede confruntat cu redeschiderea dosarului referitor la flota, investigarea felului in care a cerut, a primit si si-a semnat singur repartitia pentru casa din strada Mihaileanu, scaderea increderii populatiei in el si in institutia pe care o conduce si dezertarea tuturor consilierilor cu care a inceput drumul la Cotroceni. Incoltit de aceste probleme, politicianul Traian Basescu se intoarce la ce stie sa faca mai bine si (re)incepe sa dea vina pe altii cu privire la nerealizarile sale. Confruntat de catre un ziarist cu o intrebare incomoda, Basescu foloseste un limbaj nepotrivit si face o remarca foarte jignitoare la adresa ziaristului in cauza.
In urma mai multor derapaje de atitudine si comportament (atat personal cat si in exercitarea functiei detinute) Traian Basescu este suspendat din functia de presedinte printr-o hotarare a Parlamentului. Acum el este nevoit sa convinga electoratul sa voteze “NU” la referendumul care urmeaza, desi in constiinta tuturor el este Presedintele “DA”. Asa cum va spuneam, este posibil ca Basescu sa piarda acest referendum doar din cauza marketingului si a mesajului transmis. Oricum, alegatorii sunt chemati la urne pentru a hotari daca politicianul Basescu se afla in perioada de declin sau este inca pe val. Asa cum prevede domnul Geoana, presedintele Basescu va pierde acest referendum. Dificil de realizat… Imposibil? Vom vedea saptamana viitoare!
Nu va pierde, cel putin asa par sa creada majoritatea oamenilor cu care am vorbit. Si vom discuta de ce nu a pierdut/ de ce ne-am inselat dupa alegeri, la o bere.
Tu ce faci, Bogdan, pe 19?
Intr-adevar, este un produs. . . sa vedem daca seamana cu aspirina si nu intra in picaj. . . 🙂
Eu pe 19 o să-i pun pe frunte ştampila cu DA. Din mai multe motive.
Ca o părere personală, aştept cu nerăbdare să treacă toată agitaţia asta cu referendumul, nu de alta dar am alte treburi decât mersul la vot …
Un produs de cea mai proasta calitate,e falsa impresia pe care vrea sa lase:nu are parghii de executie!- e un laitmotiv deja rasuflat.Numai cine nu vrea nu vede ca desi spune multe ,intr-un limbaj accesibil “maselor largi populare”,nu face nimic si nici nu vrea sa faca.Vrea doar puterea de se rafui cu diversi,nici n-are importanta numele lor.Nici nu merita sa mai analizam un comportament sub orice critica,nu numai ca presedinte,ci ca om,in general.Nu exista nimic la el,pentru care sa merite macar sa-l pomenim.Un om iremediabil rau,nu poate face nimic bun cu tot marketingul din lume!
Buna. Frumos spus.