Se apropie alegerile şi se ascut săbiile. Confruntările de idei sunt înlocuite uneori de bătăi în plină stradă, iar discursurile candidaţilor tind să devină din ce în ce mai acide. În definitiv miza este foarte mare: cine câştiga alegerile poate forma noul guvern şi poate conduce ţara pentru următorii patru ani. Aşa că niciun efort nu este prea mare pentru un posibil viitor câştig!

Spre deosebire de campaniile electorale anterioare, am remarcat o diversificare a mijloacelor de comunicare atât audio-video cât şi în mediul on-line. Mai toate partidele şi-au construit campanii noi, mai mult sau mai puţin revoluţionare, pe care le afişează electoratului în speranţa că ei vor fi cei votaţi. O serie de alte formaţiuni politice încearcă să adopte stilul de campanie agresiv şi nonconformist folosit până acum doar de PD-L / Traian Băsescu (vă mai aduceţi aminte de primele pagini ale ziarelor şi a unor site-uri care aveau cuvântul “NU” scris cu un alt font şi cu o altă culoare din campania pentru demiterea Preşedintelui?)

Dacă până acum PD-L (atât individual, cât şi ca parte din fosta alianţă DA) era învingătorul absolut în cursa pentru sloganuri de campanie atractive şi uşor de memorat (vezi “Vin la Primărie!”, “Aşa DA sănătate!”, “Să trăiţi bine!”), de data această au pornit greşit în campanie. Sloganul ales “Ei cu ei, noi cu voi” este mai puţin inspirat şi produce o confuzie în mintea alegătorului. Cine suntem “noi” şi care sunt “ei”? Este adevărat că sloganul este însoţit de sigla PD-L, iar site-ul campaniei prezintă candidaţii PD-L, dar câţi dintre viitori alegători au avut curiozitatea să intre pe site ca să se lămurească?

Ambiguitatea sloganului a fost repede taxată de către PSD. Am fost surprins să observ cât de repede s-au mişcat de data aceasta şi au inventat afişe electorale şi fluturaşi de campanie în care sloganul este folosit în nume propriu. Este adevărat că s-a modificat ordinea cuvintelor “Noi cu voi, ei cu ei”, dar înţelesul este acelaşi! Mai mult decât atât, materialele de campanie ale PSD fac o distincţie clară între “noi” – adică PSD – şi “ei” – PD-L. Deci sloganul se întoarce împotrivă celor care l-au promovat afectându-le imaginea!

Evident că disputa nu s-a oprit aici şi s-a lăsat cu o contestaţie la Biroul Electoral Municipal Bucureşti, care decide că oricare altă formaţiune politică nu poate folosi semnele electorale ale PD-L fără acordul acestui partid (vezi hotărârea, dar nu face nicio referire la slogan! Aşa că, în principiu, PSD ar putea folosi în continuare sloganul modificat şi în alte afişe atât timp cât nu foloseşte explicit sigla Partidului Democrat Liberal.

Ceea ce a urmat m-a dezamăgit complet. Astăzi am observat pe un afiş al PSD-ului o banderolă mare albă pe care scrie “PSD: furăm tot”. Consider că acest gest este total brutal şi în contradicţie cu stilul de campaniei PD-L de până acum (mă refer la campaniile anterioare). Este o diferenţă clară între mesajele subtile, dar pline de înţeles, de tipul “impermeabil la corupţie” şi situaţia actuală. Înţeleg frustrarea conducătorilor PD-L care se văd atacaţi cu propriile arme, dar cred că mai rău şi-au făcut procedând aşa!

Trebuie menţionat şi faptul că respectivele banderole conţin şi mesajul “Panotaj ilegal. Conform deciziei BEM…”. Sunt de acord că afişele respective sunt ilegale din moment ce conţin sigla PD-L, iar decizia BEM incriminează acest lucru, dar nu cred că PD-L are dreptul să îşi facă singur dreptate. E că şi cum eu mi-aş planta un cireş în livadă şi observ că şi vecinul plantează un cireş. Atunci mă adresez Primăriei şi obţin o hotărâre prin care numai eu am voie să plantez cireşi şi, cu hotărârea în mână, mă duc la vecin în curte şi îi smulg cireşul din pământ. E corect să procedez aşa? Nu, nu este corect, de aceea şi PD-L trebuia să aştepte intervenţia celor îndreptăţiţi să o facă!

Sunt curios care va fi urmarea acestei bătălii. Dacă nu mă înşel, PSD poate depune plângere penală împotrivă PD-L sub acuzaţia de distrugere a materialelor electorale. Iar cum domnul Videanu şi-a asumat răspunderea pentru liperea acestor banderole (conform Evenimentul Zilei) atunci se poate naşte un scandal şi mai mare! Şi când te gândeşti că totul a pornit de la un slogan de campanie ambiguu…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *