Încep acest articol cu precizarea că nu am nimic personal cu reţeaua de telefonie Cosmote sau cu imaginea publică pe care această reţea doreşte să şi-o promoveze. Este necesar să fac această precizare deoarece articolul prezent are drept subiect difuzarea la televizor a unui alt clip publicitar al reţelei Cosmote, iar în articolul meu anterior “Printre sute de reclame” am analizat tot un clip publicitar Cosmote.

De data această cei care au realizat acest clip au ales drept grup ţintă studenţii, grup ce poate fi convins mai uşor să se alăture acestei reţele. De altfel oferta în sine conţine mii de minute în reţea şi zeci în afară ei plus alte mii de mesaje scrise. Contează mai puţin aceste amănunte din moment ce pe mine m-a intrigat realizarea clipului şi nu oferta prezentată.

Povestea clipului este destul de simplă: un grup de studenţi prezintă un proiect în faţa unei comisii formată din mai mulţi profesori şi, în loc să prezinte un proiect cu adevărat realizat de ei, reuşesc să îi păcălească pe examinatori prezentându-le acestora un dispozitiv artizanal.

“Proiectul” constă dintr-un robot de mici dimensiuni care ar trebui să se comporte aidoma unei “enciclopedii ambulante”, aşa cum declară chiar unul dintre “constructorii” acestuia. În realitate însă robotul nu este decât o simplă construcţie din metal ce încorporează un telefon mobil pe care îl foloseşte drept “glas”. În acest mod cei din jur care nu cunosc adevărul pot fi foarte uşor păcăliţi că robotul are capacitatea de a vorbi. Ba, mai mult decât atât, robotul chiar poate întreţine o conversaţie din moment ce este în stare să răspundă la întrebări directe.

Prezentând o asemenea minune tehnologică studenţii reuşesc să impresioneze comisia de examinare. Publicului nu îi este prezentat deznodământul, dar putem deduce foarte limpede că studenţii vor primi notă maximă la proiectul lor, fiind foarte apreciaţi de către profesorii examinatori.

Aşadar ce ne învăţa acest clip publicitar? Nimic altceva decât că este normal să înşeli pe cei care te examinează, că poţi trece foarte uşor de examene şi de proiecte trişând în mod evident şi că este mult mai productiv să păcăleşti comisia decât să realizezi cu adevărat proiectele ce ţi se cer!

Sunt conştient de faptul că niciun clip publicitar din lume (cu excepţia celor sociale uneori) nu este construit şi nici gândit ca să fie educativ. Scopul acestor clipuri este să expună produsul promovat şi să creeze dorinţa de a-l achiziţiona. Atât şi nimic mai mult. Dar acest lucru nu înseamnă că ceea ce vedem în clipuri trebuie să fie non-etic sau să contravină principiilor elementare de morală.

Probabil unii dintre viitorii consumatori au fost foarte entuziasmaţi de faptul că tinerii din clip îi pot păcăli aşa de uşor pe profesori. Cu toate acestea, eu consider că imaginea Cosmote a avut mai mult de suferit decât de câştigat, chiar dacă realizatorii clipului şi-au dat silinţa să îi imprime acestuia un ton cât mai jovial cu putinţă.

Evident că rezultatul campaniei din care face parte şi clipul prezentat nu ne este – şi nici nu ne va fi! – noua cunoscut, din moment ce poate fi catalogat că informaţie clasificată Cosmote, dar tind totuşi să cred că acest clip i-a atras într-o oarecare măsură pe cei cărora li se adresa, ceea ce poate dovedi că elementele non-etice sau rebele atrag mai mult decât cele considerate “normale”. Cu toate acestea oare imaginea Cosmote nu a avut şi de suferit în urma difuzării acestui clip? Oare o parte dintre consumatori nu a fost dezamăgită de valorile pe care le promovează Cosmote în acest clip? Să credem ca o mare parte dintre tineri s-au înghesuit să îşi achiziţioneze o cartelă Cosmote ca să fie şi ei “şmecheri” aidoma studenţilor din clip sau vânzările de cartele au păstrat aceeaşi dinamică? Desigur răspunsurile la aceste întrebări ne sunt şi ne vor fi în continuare necunoscute nouă, publicului larg, dar putem deduce care au fost efectele în funcţie de numărul de utilizatori Cosmote, informaţie pe care compania telefonică o face publică din când în când.

Precizări privind drepturile de autor asupra clipului:

  • toate drepturile de autor asupra clipului aparţin producătorilor şi realizatorilor acestuia
  • clipul nu a fost, nu este şi nici nu va fi găzduit pe domeniul bogdanignat.ro
  • clipul este vizionat prin intermediul unui link către site-ul IQads, site care îl oferă pentru preluare embed sau download
Un comentariu la „Printre sute de reclame II”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *