Ieri a fost ultima zi în care absolvenții clasei a VIII-a, ajutați de părinți și consiliați de profesorii diriginți, și-au putut depune fișele de înscriere la liceu. De fapt, ca să fim corecți, nu și-au depus fișele de înscriere la liceu, ci au depus un formular cu lista liceelor la care ar dori să urmeze cursurile din septembrie. Pentru că, mai departe, procesul de repartizare computerizată le va aloca tinerilor absolvenți un liceu, fără ca aceștia să mai poată influența într-un fel procesul în sine. Pentru cei care nu au trecut prin acest sistem – și mă refer la aceia dintre noi care nu am avut programul “cornul și laptele” cât timp am fost elevi de generală – pare mai degrabă o loterie din moment ce absolvenții completează un formular cu un număr foarte mare de licee dorite, sperând să fie repartizați la unul din primele pe care le-au ales (evenimentul probabil), dar având și certitudinea că vor fi cu siguranță repartizați undeva (evenimentul aproape sigur). Doar cei care nu completează corect formularul și cei care nu completează îndeajuns de multe opțiuni rămân nerepartizați, de unde se ajunge la concluzia că oricare ar fi nota de admitere a absolventului (chiar dacă această are una dintre notele de la Evaluarea Națională mai mică decât 5 sau chiar media de la Evaluarea Națională mai mică decât 5!) dacă completează îndeajuns de multe opțiuni tot va ajunge licean. Simplu, nu-i așa?
Curios să aflu mai multe despre acest subiect am citit metodologia după care se va desfășura repartizarea computerizată de anul acesta. Aici am avut prima impresie că ceva nu este în regulă pentru că nu există în adevăratul sens o metodologie pentru anul în curs. Ordinul ministrului prin care s-a hotărât organizarea admiterii la liceu de anul acesta prevede că se va folosi metodologia din anul 2011. Analizând acest lucru ajungi să crezi că metodologia din anul 2011 este atât de bine scrisă încât se poate aplica fără nicio modificare. Chiar mă bucuram că s-a ajuns și la noi în țară la o stabilitate legislativă, măcar în ceea ce privește actele normative secundare. Așa că am citit pe site-ul admitere.edu.ro metodologia din anul 2011. Nu mică mi-a fost mirarea să descopăr că metodologia din acel an a fost probabil una foarte bună, dar aceasta conține referire la date calendaristice din anul respectiv, fiind construită cu intenția să fie folosită doar un an. Aflăm așadar că înscrierea absolvenților se va realiza în intervalul 29 iunie – 5 iulie 2011 (?!?) iar că repartizarea computerizată va avea loc în data de 12 iulie 2011. Desigur, ordinul de ministru de anul acesta prevede și un alt calendar de desfășurare, dar nu sunt operate modificările în metodologie, ci s-a adăugat o altă anexa cu datele de desfășurare. De unde rezultă că cei interesați trebuie să facă un du-te-vino între textul din metodologie și anexa cu datele calendaristice. În plus cititorul trebuie să facă și corelarea între intervalul de depunere a cererilor din metodologie și intervalul de depunere a cererilor din anexa. Ai impresia că ceva simplu și clar pentru toți (ex: textul următor “Acțiunile de completare a opțiunilor pentru absolvenții clasei a VIII-a se desfășoară în perioada 29 iunie – 5 iulie 2011.”) devine ceva foarte complicat pentru că textul rămâne același, dar trebuie să cauți prin anexa care sunt cele două date calendaristice. Și acest lucru pare relativ dificil din moment ce intervalul pe care îl căutăm este la pagină patru, fiind prima informație despre prima sesiune de repartizare computerizată. În opinia mea ar fi trebuit definită o nouă metodologie care să nu conțină nicio dată calendaristică, iar atunci când trebuia să fie evidențiat un interval anume trebuia să se facă referire la un punct distinct și ușor de identificat din anexă (ex: “Acțiunile de completare a opțiunilor pentru absolvenții clasei a VIII-a se desfășoară în perioada definită la anexa 2 punctul X”).
Trec mai departe și citesc și alte informații care sunt disponibile în metodologie. În primul rând nu înțeleg de ce în urma Evaluării Naționale elevii se pot înscrie doar la licee din același județ (vezi art.30 – Candidații pot participa la repartizarea computerizată într-un singur județ.). De ce un elev nu poate să își aleagă trei licee din trei județe diferite? Media lui de admitere este stabilită după o formulă clar definită și cunoscută de către toți cei interesați, iar media celorlalți candidați la admitere este stabilită după aceeași formulă. Nu există nicio premisă pentru o concurență neloială din moment ce toți candidații au avut aceleași subiecte la Evaluare Națională. Prin urmare eu nu văd de ce ar fi o problemă ca un elev să aleagă mai multe licee din județe diferite. Poate doar un impediment legat de cazarea acestuia într-un alt oraș decât cel de domiciliu, aspect care se poate remedia. Dar Ministerul Educației este de altă părere și îi obligă pe tinerii absolvenți de gimnaziu să aleagă licee doar dintr-un singur județ.
Situația este și mai interesantă pentru cei care se încăpățânează și care tot vor să se înscrie la licee din alt județ decât cel de domiciliu. Pentru aceștia s-au organizat centre speciale de înscriere (!?!) în județul destinație. Dacă ceilalți foști colegi ai lor de de clasă se pot înscrie la centrul de înscriere deschis în școală generală pe care au absolvit-o, ei sunt nevoiți să parcurgă uneori și sute de kilometri până la centrele de înscriere speciale din fiecare județ și să stea la coadă în căldură pentru a-și depune dosarul. Sunt oare discriminați acești elevi pe motiv că vor să urmeze cursurile unor instituții din alt județ? În opinia mea da și soluția simplă ar fi că și ei să se înscrie la centrele zonale de înscriere din localitățile lor de domiciliu (care în majoritatea cazurilor sunt școlile generale care au elevi care au promovat clasa a VIII-a). Nu este mai simplu să te înscrii la școala pe care ai absolvit-o și apoi sistemul informatic să te repartizeze în județul pe care l-ai ales tu? Oare nu această este esența repartizării informatice? Oare scopul unui sistem informatic nu este să ajute oamenii și să elimine pe cât posibil plimbarea acestora și a documentelor tipărite înlocuindu-le cu mișcarea informațiilor în sistem?
Dacă tot am ajuns la stocarea informațiilor în sistem trebuie menționat și faptul că datele introduse în centrele zonale de înscriere sunt transmise pe “suport electronic” (bănuiesc că se face referire la CD-uri și memorii USB) către centrele județene unde sunt agregate pe tot județul și apoi se transmit mai departe tot pe “suport electronic” către centrul național de admitere. Aici datele sunt verificate din nou pentru a identifica elevii care s-au înscris în mai multe județe și pe cei care s-au înscris deși au fost deja admiși la liceele la care se susțin probe suplimentare (de aptitudini, de limbi străine etc.). Având în vedere faptul că datele se întroduc offline în centre disparate este necesară această verificare. Cu toate acestea, verificările nu ar mai fi necesare dacă toate informațiile ar fi introduse în mod online, direct în baza de date principală a sistemului, moment în care s-ar verifică automat și celelalte restricții. Desigur, asta ar necesita că fiecare centru zonal de înscriere să fie conectat la Internet și să poată trimite date în timp real. Este o utopie totuși să ceri așa ceva în anul 2015…
Un ultim aspect pe care îl voi detalia în acest articol se referă la interfața de afișare a rezultatelor. În prezent site-ul permite identificarea candidaților după județ, nume și prenume. Iar când te cheamă “Mihai Ionescu” și mai există încă 30-40 de absolvenți cu nume asemănător (identic sau cu încă un prenume) trebuie să parcurgi pagini întregi de candidați până ajungi la numele tău. Dacă nimerești și într-un moment în care serverul este foarte ocupat din cauza tuturor celorlalți candidați care doresc și ei să afle rezultatele admiterii, atunci chiar ai mult de așteptat. În opinia mea ar fi fost mult mai simplu să se mai adauge un filtru – codul numeric personal. O căutare după codul numeric personal ar fi scăzut foarte mult timpul de răspuns al serverului. Cu siguranță candidatul își cunoaște CNP-ul. La fel și părinții acestuia. Prin urmare cel puțin trei interogări s-ar fi realizat mult mai simplu și ușor. Iar pentru cei care nu cunosc CNP-ul candidatului ar fi rămas opțiunea care este activă și în prezent. Prevăd că atunci când se vor afișa rezultatele serverul va funcționa mai greu. Poate va avea sincope de funcționare generate de traficul intens. Din punct de vedere informatic acest lucru este logic, dar se poate preîntâmpina oferindu-le utilizatorilor informația dorită cât mai repede și determinându-i astfel să părăsească sistemul pentru a face loc și altor cereri din partea celorlalți utilizatori.
În concluzie metodologia ar putea fi îmbunătățită din punctul meu de vedere. La fel și aplicația care gestionează procesul de repartizare computerizată și afișează rezultatele. Primul lucru pe care l-aș optimiza ar fi introducerea online a tuturor datelor. Aș elimina complet plimbarea hârtiilor/CD-urilor de la centrul zonal la cel județean și mai apoi la cel național. Toate informațiile ar trebui introduse într-o singură bază de date astfel încât să se verifice imediat toate restricțiile și să se poată lista și fișa de înscriere a fiecărui candidat. Iar dacă s-ar realiza acest lucru atunci procesul în sine de repartizare s-ar putea declanșă a doua zi după închiderea intervalului de înscriere. În anul 2015 este necesar un interval de o săptămâna (!) de la data când s-a finalizat procesul de înscriere (7 iulie) până la data când se va rula algoritmul de repartizare (14 iulie). Și suntem în secolul informației, al supercalculatoarelor și al stocării datelor în cloud. Iar noi avem nevoie de o săptămâna să centralizam datele care deja sunt introduse în sistem!