Scriam intr-un articol mai vechi “RATB-ul, claustrofobia si istoria Romaniei” despre senzatia pe care o traiesti atunci cand calatoresti cu unul dintre noile autobuze Mercedes care circula prin Bucuresti: caldura mare si lipsa de spatiu. De atunci a trecut mai mult de un an, numarul autobuzelor s-a marit (a depasit 400) dar conditiile sunt acelasi: aglomeratie, caldura, lipsa oxigenului. Exact ca intr-o sauna…

Motivul care m-a determinat sa revin asupra acestui subiect este ca am realizat ca s-a adeverit una dintre previziunile mele. Asa cum am relatat in articolul mentionat, geamurile noilor autobuze sunt putine, au suprafete mici si se deschid prin balansare la 45o si nu reusesc sa introduca o cantitate suficienta de aer in interiorul autobuzului. In plus trapa din plafon este asezata spre mijlocul vehicului astfel incat calatorii care sunt plasati in partea din fata au toate sansele sa ramana fara aer. Exista cateva exceptii de la aceasta regula (ma refer aici la ultima serie de autobuze care permite deschiderea geamurilor in plan orizontal si are trapa asezata spre partea din fata a vehiculului) insa acestea sunt foarte putine relativ la numarul total de autobuze Mercedes.

Anul trecut nemultumirile oamenilor nu s-au facut auzite deoarece primele autobuze au fost introduse la inceputul verii, numarul lor a crescut treptat, asa ca s-a circulat preponderent cu vechile autobuze DAF in perioada torida. Oricum, anul trecut oamenii asteptau sa vada exact cum se circula cu noile vehicule, mai ales ca domnul primar Videanu ne-a promis tuturor ca vom circula “civilizat” cu autobuzele Mercedes. Luand in calcul modul in care se circula in aceste zile caniculare prin Bucuresti cu autobuzul ma intreb: intradevar se circula “civilizat”?

Primul lucru pe care domnul primar a omis sa ni-l prezinte este faptul ca niciunul dintre autobuzele noi nu are instalatie de aer conditionat. Nu vreau sa fac niciunfel de speculatii, dar sunt de parere ca acest lucru a fost o eroare grava de management. Ori nu s-a dorit echiparea autobuzelor cu astfel de instalatii – ceea ce inseamna o lipsa totala de respect la adresa calatorilor – ori s-a omis trecerea acestei caracterisitici in caietul de sarcini a licitatiei – ceea ce denota o pregatire tehnica precara a comisiei care a elaborat specificatiile. Exista si o a treia varianta vehiculata in randul calatorilor conform careia s-ar fi dorit sa nu se achizitioneze aceste autobuze echipate cu aer conditionat de la inceput pentru a se organiza ulterior o alta licitatie pentru montarea aerului conditionat.

Indiferent de situatie un lucru este cert: calatoria cu un autobuz RATB la ore de varf in mijlocul verii este un adevarat calvar. Datorita aglomeratiei din trafic nu sunt respectate orele de trecere prin statie, numarul calatorilor care asteapta autobuzul creste si toti doresc sa se urce in urmatorul autobuz. In felul acesta numarul maxim de calatori este depasit, ajungandu-se la situatia in care se circula si pe scari. Evident ca aerul devine insuportabil, temperatura depaseste usor 40o Celsius, iar oxigenul devine o resursa rara si pretioasa. Iar atunci cand autobuzul intra intr-un blocaj rutier situatia devine si mai grava: fluxul de aer se opreste deoarece este dependent de miscarea vehiculului, razele soarelui patrund prin geamurile mari si efectiv te simti ca intr-o sauna. Se poate spune ca e chiar placut daca esti un impatimit al bailor de aburi, dar exista un mare incovenient: nu poti renunta la haine in mijlocul autobuzului plin de copii…

Nemultumiti de situatia existenta multi calatori au adresat cereri RATB-ului in care au specificat ca doresc sa se monteze aparate de aer conditionat in autobuze. RATB-ul a constituit o comisie si zilele acestea s-au efectuat cateva teste privind oportunitatea introducerii instalatiilor de aer conditionat. Am citit azi in presa ca rezultatul testelor a fost unul negativ si ca nu se va introduce aer conditionat in niciun autobuz(detalii <<aici>>). Conform sursei citate, s-a considerat ca nu e oportun pentru ca in Bucuresti temperaturi extreme sunt inregistrate doar 30 de zile pe an, deci mai putin de 1/12 din perioada de utilizare normala anuala a autobuzului. Iar reclamatiile s-au referit doar la autobuzele Mercedes, nu si la celalalte, unde regia preconizeaza ca este si mai cald. Concluzia este simpla: sa fim fericiti ca in Mercedes-uri este mai rece decat in celelalte tipuri de autobuze si sa nu mai facem atatea nazuri!

Decizia luata contine unele detalii interpretate intr-un mod voit neadevarat. In primul rand in Bucuresti oficial sunt temperaturi extreme doar 30 de zile pe an, dar asta nu inseamna ca in interiorul autobuzului nu se inregistreaza peste 40o Celsius doar 30 de zile! De la sfarsitul lui aprilie pana la sfarsitul lui octombrie temperatura din autobuz depaseste cu cel putin 10 grade pe cea din mediul inconjurator (mare parte datorita efectului de sera de care va spuneam). In al doilea rand se considera “ca nu se justifica costurile” necesare montarii unor aparate de aer conditionat, avand in vedere ca acestea vor fi folosite doar in perioada verii. Ma intreb atunci de ce mai au autobuzele sistem de radiatoare? Daca tot nu se justifica costurile de ce sa se risipeasca bunatate de energie iarna incalzind un autobuz care oricum opreste des, deschide usile in fiecare statie si in care intra aer rece din nou?!? Nu e mai eficient sa renuntam si la radiatoare?

O ultima interpretare discutabila a concluziei comisiei este cea referitoare la comparatia dintre autobuzele Mercedes si celelalte tipuri de autobuze aflate in exploatare. Parerea mea este ca celalte tipuri de autobuze (DAF si ROCAR) sunt mai bine proiectate pentru perioada verii. Acestea dispun de geamuri care se pot deschide in plan orizontal si de cate doua trape in plafon care asigura un flux de aer mult mai bun. In felul acesta senzatia de “fierbere” este diminuata. In schimb la Mercedesuri aceasta situatie este amplificata de arhitectura autobuzului.

In final vreau sa va prezint si parerea mea legata de subiectul masina personala versus transportul in comun. Eu consider ca aglomeratia din Bucuresti este cauza intarzierilor autobuzelor si supraincaarcarii acestora. Aceasta aglomeratie nu poate fi tinuta sub control decat daca se intretine un sistem de transport in comun cu adevarat civilizat si care sa respecte cu strictete orele inscrise in fisele de parcurs, astfel incat cetatenii sa fie tentati sa il foloseasca in detrimentul trasportului cu masina personala. Ori acest deziderat nu poate fi indeplinit daca nu se introduce aer conditionat in autobuzele existente si nu se mai achizitioneaza si altele cu aer conditionat. Daca doresti ca oamenii sa renunte la masina lor personala care polueaza, incurca traficul si ocupa locurile de parcare, atunci trebuie sa le oferi o alternativa viabila in transportul in comun. Cu parere de rau trebuie sa afirm faptul ca in acest moment transportul in comun in Bucuresti nu respecta cerintele minime de confort si nu este nicidecum “civilizat” asa cum declara domnul primar…

8 comentarii la „Sauna din autobuzul RATB”
  1. De anul trecut de cand au aparut primele Mertane in RATB (cand stateam in Drumul Taberei si faceam des drumul catre Romana cu 368-ul) un prieten mi-a indicat ca din cabina soferului se simte aer rece intrand in autobuz pe sub “peretele” despartitor.

    Cred ca RATBul pur si simplu nu vrea sa cheltuiasca energia necesara functionarii aerului conditionat. Cat despre Mertane in sine, ele au fost mai mult ca sigur proiectate cu aer conditionat functionabil in vedere, deci e normal sa nu fie eficiente la racorirea calatorilor doar cu gemuletele deschise. Sunt mai bune decat vechile DAF/Rocar dupa parerea mea, doar ca nu sunt utilizate cum au fost gandite. Si au si mai mult loc, cel putin vertical, un punct foarte important pentru mine.

    Deh, cat timp RATBul e condus de porci, nu vom avea parte de transport in comun decent. Chiar si eu am renuntat la idealism si am acuma abonament si la metrou (d-ala de carton, ca deh, nu pot da pentru studenti pe cartela aia de plastic – ar trebui platit integral). 🙁

  2. Foarte oportuna remarca legata de radiatoare! 🙂

    Sigur, economic vorbind, rationamentul legat de investitia in aer conditionat nu se justifica. Regia investeste bani pe care nu se stie cum i-ar putea recupera (mai multi calatori de atat e greu de crezut ca vor fi :), cresterea tarifelor iar nu ar fi prea populara (nu m-ar mira sa aud pe urma de la calatorii insisi opinii de genul “lasa domne’ ca e cald doar o luna pe an”)). Totusi, genul acesta de cinism (rational) nu ar trebui sa caracterizeze o regie subventionata de stat… deci tot de contribuabil.

    Referitor la problema cu traficul din Bucuresti… Mi se pare o situatie fara prea multe optiuni de rezolvare. Numarul de masini este deja exagerat de mare (o taxa prohibitiva poate ca nu ar strica in cazul asta…), arhitectura orasului este clar inadecvat proiectata pentru a-l sustine (si nici nu cred sa dareme careva Bucurestiul si sa faca unul nou prea curand…). Oricum nu RATB-ul este o solutie. Solutia pe care o vad eu ar fi extinderea retelei Metrorex (astfel incat sa acopere cat mai bine toate zonele orasului) si reducerea traficului, prin introducerea unor taxe (de mediu?) si realizarea unor campanii care sa sustina folosirea mijloacelor de transport autopropulsate (think bicycle!).

    P.S.: Inchei pe un ton optimist. In perioada iulie-august am constatat un fenomen imbucurator: mai toata lumea se cara (nu stiu inca unde) astfel ca autobuzele sunt muuuuuuuuult mai goale (desi la fel de incinse) iar traficul mai liber.

  3. Asa cum se spune si in primul comentariu, aceste masini au fost proiectate pentru aer conditionat. De aceea nu se deschid geamurile. Problema este ca primaria le-a achizitionat fara (si aici nu mai fac comentarii pentru ca ai facut tu destule 🙂 ).

    Vroiam doar sa mai adaug un lucru la articolul tau care pe mine ma deranjeaza ingrozitor: sauna din autobuze este cu atat mai neplacuta cu cat mare parte din calatori nu se spala decat o data pe saptamana probabil (pentru ca nu vreau sa indraznesc sa cred ca nu se spala chiar deloc). Temperatura extrem de ridicata poate ca as putea-o suporta, avand in vedere faptul ca nu merg chiar asa de mult pe suprafata, dar mirosul ingrozitor amplificat de caldura IN NICI UN CAZ.

    Sunt curioasa daca doar pe mine ma deranjeaza…

  4. Sunt perfect de acord cu tine Bogdan (cel putin de data asta). In plus, m-a amuzat teribil declaratia directorului RATB (citez din link-ul tau):
    “Există un flux de călători foarte mare, aglomeraţia din autobuze fiind principalul factor care a condus la situaţii neplăcute”. Sa inteleg ca tot noi suntem vinovati ca nu facem mai multa miscare si sa mergem pe jos ca o alternativa.
    Este un raspuns tipic comunist. Domnul director nu se oboseste sa faca legatura intre fluxul de calatori tot mai mare si faptul ca populatia Bucurestiului creste. Sunt curios, oare exista un departament in RATB care sa studieze numarul de calatori zilnic, evolutia in timp, etc? Se are in vedere un plan de extindere in functie de necesitati? Sau se face dupa mentalitati de modul: “Ziceti mersi pentru cat (si cum) va dam!”.
    Oricum, eu propun ca in zilele pare sa aiba dreptul sa circule cu RATB cei care au seria buletinului numar par si viceversa.

    Cristi, nu cred ca mergi prea des pe Magistrala M2 Pipera – IMGB. Aglomeratia este fantastica intre anumite ore. De exemplu, daca iei metroul de la capat de la statia Pipera la ora 16:30 sa zicem, ai toate sansele sa stai in picioare daca nu stii cum sunt usile amplasate. Sa nu zic de lumea care urca la Victoriei, Romana, Universitate, etc. Este o aglomeratie de nedescris.

    In plus, si in noile metrouri apare aceeasi problema. Nu se pot deschide geamurile. Deloc. Si ventilatia e mai mult absenta (cred ca o tin pe low).

  5. Sunt câteva probleme înaintea celor menţionate de tine:

    0)Infrastructură rutieră gândită cu capul nu cu penisul.
    1)Străzi şi drumuri practicabile cu un regim de mers normal(60km/h).
    2)Sistem de gestiune şi fluidizare al traficului(semafoare corelate, benzi dedicate pentru ratb).
    3)O campanie dură de aplicare a regulamentului rutier de către poliţia călare.

    Şi apoi o să vezi că ratb-ul o să vină la timp, că datorită traficului fluent şi dedicat al ratb-ului numai pt. ratb …lucrurile o să se mişte altfel.

    Dar într-un Bucureşti dat complet peste cap de lucrări peste lucrări, şoferi cretini, poliţişti incompetenţi la ce te aştepţi ?

    Btw : au fost nişte colegi de muncă recent la Budapesta.
    Bandă specială pentru tramvai, maşini de transport în comun.
    Bandă respectată de ceilalţi.

    Acolo cel mai rapid mijloc de locomoţie este …. transportul în comun.

    Ce s-a întâmplat cu România… probabil te vei gândi…
    Răspunsul : nimic nu se întâmplă în românia.

  6. Nu zic ca la metrou sunt super conditii… Stiu ca poate fi si super aglomerat (si da trebuie sa stii si unde sa te plasezi uneori, numai ca sa poti sa intri – tip: la Romana stati pe la mijlocul peronului, intre scari ;)). Insa e clar ca prezinta certe avantaje in fata mijloacelor de transport in comun de suprafata (poate sa deplaseze un numar foarte mare de calatori deodata, are un timp de deplasare mai scurt deoarece nu intalneste obstacole si poate sa mearga (relativ) drept intre statii, este ecologic, toata lumea plateste bilet (sau oricum mult mai multi ca la RATB) drept care e mai competitiv economic).

  7. Ei, si uite o faza tare: mi-a expirat abonamentul de cateva zile. Ma prinde controlu – eu le dau cartela nestiind c-a expirat, si imi dau amenda. S-au dus 40RON (ca am platit in 48 de ore, altfel cica era 100 RON). Un milion c-am uitat sa reincarc abonamentul cateva zile. In partea ailalta a tramvailui insa erau cativa care coborau si strigau “Ba nu fii fraier, coboara!”

    Deci clar. De acum circul cat mai mult cu metroul, nu mai dau banii la RATB si cand merg cu autobuzu/tramvaiul, daca e ceva, fac ca restul celor care circula: fug. Degeaba am avut obraz cand respectul nu vine si din cealalta directie.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *