Despre viaţă cu Bogdan Ignat

Întotdeauna mi s-a spus că sunt cam "acid" în comentarii. Vă las pe voi să decideţi asta…

Logan, masina de 5.000 de Euro costa 10.000 de Euro

Ieri am citit un articol in Cotidianul care anunta ca uzina Automobile Dacia Pitesti a facut noua majorare a preturilor.

Asa cum se poate citi din articol, Dacia Logan varianta Ambition cu motorizare Diesel costa, incepand cu 1 septembrie 10.000 de Euro!!! Incredibil, dar adevarat! Masina promisa romanilor de maxim 5.000 de Euro costa de saptamana trecuta nici mai mult nici mai putin decat dublul sumei vehiculate initial.

Cum s-a ajuns la asta? Simplu, francezii, oameni practici, nu ca romanii, au lansat in productie modelul Logan, au facut vanzari spectaculoase si s-au gandit ca , daca e cerere mare si nu e concurenta, de ce sa nu faca si putin profit?… Ca doar in momentul de fata, Logan este masina de familie a romanilor. Probabil nici cele mai optimiste planuri de marketing efectuate pre-achizitionarea uzinelor Dacia nu dadeau sigur acest lucru. Ce mai incolo si incoace, nici macar francezii nu se asteptau la asa ceva…

Motivul care a impulsionat vanzarea Loganului in Romania a fost obisnuinta romanilor de a-si cumpara „o Dacie, ca-i mai ieftina”. Impulsionati putin si de indemnuri gen „cumparati numai ce-i fabricat in Romania ca sa asiguram locuri de munca romanilor” si alte asemenea mesaje populiste, romanii s-au pus pe treaba si au inceput sa cumpere masini construite in tara. Daca pana acum doi ani uzinele Daewoo Croiova erau un concurent puternic prin modelele Cielo, Leganza si Nubira, incepand cu anul 2004, cand falimentul Daewoo era ca si sigur, Renault Dacia Pitesti a inceput marsul triumfal. Intradevar, nu e problema celor dela Pitesti ca Daewoo a dat daliment. Dar nu se poate spune ca nu au profitat din plin de acest lucru…

In momentul de fata, Logan detine monopolul. Nu statistic, ci practic. In fapt este singura masina romaneasca produsa in tara – deci fara taxe aditionale de import – costa ceva mai putin decat suratele ei de peste granita (vezi VW Passat, Opel Vectra), dar e si mai ieftina decat fratii ei vitegri ( Megane, Clio etc). Deci sa tot cumperi! Ca doar asa e in societatea de consum : „stop talking, keep shoping”.

Cireasa de pe tort este faptul ca Guvernul Romaniei a reusit sa rascumpere actiunile de la Automobile Craiova pe care inca le detinea Daewoo. Si s-a hotarat sa le revanda. Ghici cui? Consortiului Renault-Nissan… Oau, ce coincidenta!!! Nu ma asteptam ca cei de la Renault sa cumpere si fabrica de la Craiova. Pai cum asa? Sa cumpere ei si ultima solutie a concurentei?!? Sa fie ei singurii producatori de masini din Romania? NU, chiar asta nu! Vom ajunge mai rau ca in societatea comunista pentru ca si atunci aveai mai multe optiuni: Dacia, Oltcit, Aro…

In fapt, achizitionarea uzinelor de la Pitesti este cea mai profitabila afacere pe care au facut-o cei de la Renault in ultimii 10 ani. Desi initial se preconiza ca vor fi interesati de uzine si cei de la VW si cei de la Fiat, totul s-a naruit cand domnul prim-ministru de atunci (Radu Vasile) a declarat la un post de televiziune: „Da, vom vinde uzinele Dacia. Si cel mai probabil consortiului Renault”. Nu stiu daca a fost premeditata aceasta declaratie sau a fost facuta doar sub impulsul oboselii si a neatentiei, dar e cert ca i-a scos pe ceilalti din cursa. Si uite asa, Dacia a revenit la „firma-mama” care i-a oferit licenta pentru modelul Berlina timp de mai bine de 30 de ani.

Imediat francezii s-au pus pe lucru. Nici nu se semnase bine contractul ca s-a anuntat cu mare pompa noul model pe care „designerii priceputi” il gandesc. Fara a fi prea luxoasa si cu un design aproape nereusit, masina se dorea atragatoare prin pretul scazut pe care il practica. Numai 5.000 de Euro pentru un model din clasa ei parea de neconceput. Ulterior asa s-a si dovedit a fi.

Asteptarea a facut piata. Romanilor li s-a prezentat atat de mult acest produs „minune”, incat s-a creat aproape imediat nevoia de a-l cumpara. Cererile erau cu miile pentru un produs care inca nu fusese vazut pe strada. Erau produse doar cateva masini pentru test-drive. Pot spune ca oamenii de la Marketing de la Dacia merita pe deplin nota 10.

Personal, ca si cumparator al unui Logan, nu m-am simtit tratat la standarde occidentale de marele consortiu Renaul-Nissan., desi am fost printre primii detinatori ai „minunii tehnologice de la Colibasi”. Initial am hotarat ca noua mea masina sa aiba culoarea albastra. Am platit avansul, mi-a fost inmanata o hartie cu data cand va fi gata pentru livrare. Ulterior ma razgandesc si vreau ca masina mea sa fie gri deschis metalizat. Ma duc la vanzator si ii spun lucrul acesta. Raspunsul: „NU SE POATE!” ” Pai cum asa? Ca inca nu a fost data in productie!… Productia incepe in august 2004 si noi suntem in iunie 2004. Inca nu s-a facut nici macar un surb la masina mea. Cum nu puteti schimba culoarea?!?” ” Ne pare rau, dar nu se poate… Vorbiti la vocea clientului!” Evident ca la vocea clientului (cu tarif interurban, desigur) nu a raspuns nimeni, iar dupa ce auzeai o voce de femeie mai mult de un minut, voce care te anunta ca iti va raspunde cineva, ajungeai pana la urma la solutia:”Daca doriti sa lasati un mesaj, apasati pe butonul 3″.

La data stabilita, ma prezint la vanzator nerabdator sa imi ridic noua masina. Dar stupoare! Ca doar suntem in Romania! Masina nu e gata!!! Cum asa? „Sa vedeti, ca trenul a fost de vina , ca nu au adus-o la timp de la Pitesti etc. Ca inca nu a ajuns la depozitul central din Bucuresti. Dar maine ajunge si poimaine e gata!” Inseamna ca daca maine ma prezint cu actele la depozitul central, pot sa o ridic. Logica elementara, de altfel… Dar nu, nu-i asa! Trebuie sa fie ridicata de la ei… Ma rog…

In final, dupa aproximativ 1 SAPTAMANA primesc telefon pe mobil sa ma duc sa-mi ridic masina. Fericit, ma prezint la punctul de vanzare. Si acum incep marile sicane capitaliste. Desi cer sa am genti de aluminiu, mi se prezinta masina cu cele 4 roti cu genti de aluminiu, dar roata de rezerva e tot din tabla… Apoi setul de chei de rezerva nu are buton pe el pentru deschidere centralizata. Pai cum? Vreau sa deschid si cu cheile de rezerva? Nu-mi ajunge ca am o pereche? Cand ma arat nemultumit, sunt invitat sa sun la „Vocea Clientului”, evident…

In primele sase luni a stat in garaj pe timpul noptii. Dupa aceea am parcat-o in fata blocului. Proasta decizie! Cateva saptamani si eu si vecinii mei nu prea am dormit. Trebuia doar sa treaca un caine pe langa ea si se declansa alarma… Si care alarma dura vreo 30-40 de secunde si cu multi decibeli, ca sa fie auzita de caine si sa se sperie si sa nu mai vina altadata…

Evident ca ma duc la „specialistii” de la Dacia Service si acolo masina este repartizata unui tanar care deschide capota, invarte un surub si gata! E ca noua! Senzitivitatea alarmei s-a micsorat si s-a micsorat si timpul de activare. Ma duc acasa fericit ca voi dormi la noapte. De unde!!! Alarma incepea la fel de repede si dura si mai mult acum… Pe moment am lasat-o asa pentru ca stiam ca imi voi cumpara carlig pentru rulota si tot trebuie sa ma duc pe la ei.

Ma duc din nou la ei sa imi monteze carligul. Singurul lucru pe care au reusit sa il faca bine a fost sa-mi faca factura. Pentru ca in rest NIMIC!!! La inceput mi-au prins carligul, dar n-au facut si conexiunea electrica. Ulterior au facut si conexiunea electrica, dar cand am cuplat rulota, nu se aprindeau becurile din spatele rulotei. Cand , intr-un final, au reusit sa se aprinda si becurile din spatele rulotei, nu mai mergeua stopurile pe frana. Si uite asa am petrecut aproximativ o zi pentru un lucru care trebuia sa dureze cel mult o ora.

Dar de alarma nimic. Din nou tanarul ma anunta ca s-a rezolvat, dar stupoare: nu e asa! A treia ora nu mai am timp sa ma duc la „specialisti” si il rog pe tatal meu sa o faca in locul meu. Cand ma intorc acasa, totul era rezolvat. Nu imi venea sa cred! Il intreb pe tata cum a reusit. Raspunsul este stupefiant: „Am vazut ca <<specialistii>> nu au niciun habar cum anume se rezolva problema, asa ca am identificat cine este cel mai mare dintre sefii de acolo si m-am dus sa vorbesc cu el !!!”

Asa am aflat ca tata vorbise chiar cu un francez care era din conducerea executiva centrala si care se nimerise pe acolo din greseala. Individul a fost foarte contrariat de faptul ca unul dintre clientii Renault este nemultumit si a dispus sa se rezolve problema imediat! Si chiar s-a rezolvat!!! Incredibil…

Insa peripetiile cu Logan-ul nu se termina aici. In aceasta vara, adica numai dupa 2 ani de la data cumpararii si doar la cateva luni de la data iesirii din garantie, usa din dreapta spate nu se mai deschide din afara, ci doar din inauntru, sistemul de aer conditionat elimina condensul in interiorul masinii pe picioarele celui din dreapta fata. Asa, sa faca un dus rece si el, ca doar e cald. Iar daca ploua, nu-i problema! Ploaia intra foarte usor in masina!!! Ca doar asa e in masinile romanesti…

Cu toate acestea, saptamana trecuta preturile eu crescut din nou. Si romanii vor cumpara iarasi Logan. Iar daca nu cumpara cineva, nu-i problema. Masina se vinde altuia! Ca doar e cerere mare! Si romanii vor continua sa se simta mandrii in masina lor purtand marca Renault, dar care se comporta in continuare ca Dacie…

Facebook Twitter Plusone Linkedin Email


Articole din categoria Economie:

Categorie Economie
Etichete:

Adresa email nu va fi publică. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

ATENTIE !!! Toate comentariile sunt moderate.

Vor fi aprobate doar comentariile care se refera strict la tema dezbatuta in cadrul articolului si care nu contin replici rasiste, xenofobe sau jignitoare.
Vor fi respinse automat comentariile care folosesc un limbaj nepotrivit si/sau care contin injurii la adresa autorului articolului original sau la adresa unui autor de comentariu din cele anterioare.