Ma uit la strada Ion Ionescu de la Brad din sectorul 1. Ce ma atrage la aceasta strada? Faptul ca a fost in reconstructie aproximativ jumatate de an si acum este finisata. Este ceva obisnuit pentru Bucuresti sa fie o strada in constructie, avand in vedere faptul ca mai mult de jumatate de Bucuresti este un imens santier. Se fac si se refac strazi, apoi se gauresc din nou ca sa se repare canalizarea, conductele de termoficare, apoi se refac iarasi si tot asa.

Dar ce este atat de special referitor la strada Ion Ionescu de la Brad? Ce m-a surprins pe mine a fost faptul ca aceasta strada a fost finisata la termen. Ba, mai mult, termenul a fost devansat cu aproximativ trei luni din moment ce constructia trebuia sa se incheie in luna noiembrie si a fost gata la finalul lunii august! Incredibil, dar adevarat! Deci, se poate! Acum mai trebuie sa fie si vointa!…

De fapt constructia strazii Ion Ionescu de la Brad a fost una cu totul speciala. In primul rand s-a largit carosabilul, deci s-au reconfigurat spatiul verde si trotuarele (nu vreau sa amintesc faptul ca spatiul verde a fost distrus aproape in totalitate si copaci batrani de zeci de ani au fost taiati fara mila!) Apoi s-au ingropat cablurile pentru electricitate si cele pentru telefonie si s-a renuntat la piatra cubica in favoarea asfaltului. Deci o munca foarte laborioasa care s-a terminat inainte de termen. Cum de s-a putut acum si in alte situatii lucrarile treneaza la nesfarsit?

Parerea mea este ca s-a ajuns la situatia de criza. Criza in sensul ca mai e putin si vin alegerile pentru Primarie. Unii dintre actualualii primari – printre care si primarul general – sunt contestati puternic de catre o parte a bucurestenilor. Drept urmare trebuie sa impresioneze electoratul cu ceva in campanie. Si ce argument este mai bun decat sa afirmi ca la presiunile tale s-a terminat asfaltarea cu un sfert de an mai devreme decat era stabilit initial? Dovedesti astfel ca esti un bun gospodar si ca ai grija ca nervii soferilor si termini cat mai repede lucrarile care aduc atat disconfort si poluare! Deci o bila alba pentru primarul-candidat!

Pe de alta parte si compania de constructii care se ocupa cu refacerea drumului are interesul ei. Termina mai repede aceasta lucrare, dispune de oameni si utilaje pentru efectuarea alteia. Si nu numai atat! Daca respecta dorinta primarului si termina mai repede astfel incat primarul sa poate folosi acest lucru in avantajul sau in campanie, atunci are mai multe sanse sa primeasca alte strazi pentru refacere in urmatorul mandat al aceluiasi primar reales. Deci este o investitie in viitor!

Daca tot ne referim la partea materiala a afacerii, primarul actual are tot interesul sa se termine cat mai repede de refacut strada in cauza, asa ca poate face abstractie de anumite “defecte minore” de fabricatie (mixtura asfaltica de calitate indoielnica, gura de canal ridicata deasupra nivelului strazii, panta de scurgere neuniforma si neconforma cu standardul etc), considera lucrarea receptionata la parametrii tehnici aprobati si aproba plata. Daca lucrarea s-ar prelungi pana in toamna sau chiar in primavara atunci se poate ca plata sa fie efectuata de noul primar ales. Si cum primarul nou ales este la inceput de mandat isi permite sa dispuna controale si sa refuze plata pe motiv ca nu au fost respectate cerintele din caietul de sarcini! Deci firma de constructii considera ca nu merita sa isi asume riscul de a nu mai primi niciun ban pentru servicii efectuate, ba, mai mult, sa primeasca in plus si cateva controale! Asa ca mai bine termina lucrarea inainte de termen, primeste toti banii si incheie socoteala. In cazul nefavorabil in care viitorul primar reclama anumite defecte ascunse, atunci cel mult se executa garantia de buna executie. Deci nu e mare paguba!

Concluzia este ca se poate! Atunci ma intreb de ce nu s-a putut si pana acum? Atat in cazul prezentat cat si in alte cazuri? De ce podul de pe DN1 a fost construit cu intarziere? De ce alte si alte strazi sunt primite spre reconstructie, se incepe santierul si se treneaza lucrarile, uneori depasind si granita unui an calendaristic? Nu cumva in aceste cazuri nu exista vointa politica si/sau economica ca sa fie terminate lucrarile?…

Un comentariu la „Misterul strazilor finisate”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *